Rabu, 1 Mei 2013

pengalaman saya ketika di kolej matrikulasi perlis..

hye,, assalamualaikum.. Saya Nur Amira Syahirah binti Mohd Adnan,, seorang pelajar Kolej Matrikulasi Perlis sesi 2012/2013.. di sini saya nak ceritakan serba sedikit pengalaman saya ketika di kolej matrikulasi perlis. kepada adik2 yang mendapat tawaran ke kolej matrikulasi perlis atau mana-mana sahaja matrikulasi , saya sarankan kepada korang korang agar memerima sahaja tawaran tersebut,, bukan apa, memang rugi gila kot kalau tolak !! mana tak nye, pengalaman korang selama setaon @ 2 taon at at matrik tuu boleh membawa kenangan yang terindah dalam hidup korang.. seriously, saya x tipu!! saya mula2 dapat tawaran at matrik perlis tuu, mula2 memang lah rasa nak nangis time tuu, mana tak nye.. dah laa jaoh kan ?? lagipun saya dengar cerita kehidupan at matrik ni memeng pack gila masa n susah belajar at sana.. sebenarnya tak betul pun sume tuu.. oke, di sini saya senaraikan beberapa pengalaman saya ketika menjadi pelajar di kolej matrikulasi perlis..

1) first time saya menjejakkan kaki ke kolej matrikulasi perlis ni, saya rasa memeng berat rasanya untuk tinggalkan family.. mana taknya , family at selangor, saya belajar at perlis.. first time bermalam at situu, rasa macam rindu sangat nak balik rumah.. seriously, mula2 memang rasa bosan sebab tak kenal sapa2 masa tuu, roomate pun tak rapat lagi.. pastu, sepanjang seminggu tuu pulak ade program minggu pengurusan pelajar baru, lagi laa bosan !! dah la asyik kene dengar ceramah jer dalam dewan , haishh sumpah bosan sampai ade yg tertido kott !! pastuu, dah lama2 baru laa rasa ok sebab dah kenal ramai orang, classmate n roomate pun dah rapat so, happening sangat !!

2) about makanan at sana ?? seriously sangat sedap n sangat murah .. at sana ade 3 kafe yang disediakan iaitu kafe chu (kafe a) kafe bang din (kafe b) dan kafe pentadbiran (kafe mak long) tapi antara banyak2 kafe yang paling popular kafe bang din laa.. n yang paling murah kafe mak long tapi xde laa murah sangat,, dorang jer cakap murah.. walaupun namanya kafe pentadbiran, pelajar2 pun boleh makan at situu taw, di alu-alukan kan lagi.. haha :) kafe a pulakk time malam2 jer ada orang, tapi kebanyakannya budak2 pompuan n yang pelajar yang buat study group .. tapi, pelajar yang dating at situu ramai jugak oke..

3) time kuliah pulakk??? oke.. kiteorang start kuliah at sana dalam pukul 8 pg sampai 4 petang tapi ade jugak masa rehat pukul 1-2ptg.. tp, kalau xde kuliah pagi, apa lagi, sambung bermimpi lah jawabnya.. hahaha *gelak jahat* kiteorang bukan ade kuliah je taw, tutor pun ade gak.. kadang penat jugak laa ke hulur hilir dari tutoran a ke tutoran b, ingat dekat ke ?? jaow jugakla lebih kurang 100 meter jalan kaki. kadang2 time kuliah bukan saya belajar sangat pon.. kalau bosan saya tido tak pun keluar jap ajak kawan pegi tandas or pegi beli makanan at mini mart atau bakery n then makan dalam kuliah.. jahat tak ?? haha.. lagipun cikgu baik, x kisah pun... tapi ade jugak cikgu yang garang.. ikut cikgu jugaklah kalau nak buat hal pun.

4) kiteorang at matrik ni kalau dah bosan , pegi keluar outing.. peraturan at sini bebas laa jugakk, nak outing pakai baju t-shirt n seluar jean pown boleh.. kiteorang gi outing bukan pegi mana2 sangat pun.. hmm, ape sangat lah yang ade at perlis ni.. balik2 pegi c-mart jer.. itu lah shopping mall yang paling popular at situu, kalau dah bosan pegi c-mart , pegi jitra @ alor setar pulakk.. tapi kenangan yang paling x bolehdi lupakan at sini, kiteorang dapat pegi Langkawi !! tapi, sponsor sendiri laa.. saya pegi dengan roomate saya n bermalam at situu sehari jer..memeng best gilaa kott !! ingat pegi matrik tuu nak study je ke ?? sesekali dapat enjoy jugakk ..

5) ni pasal pentadbiran pulakk.. cikgu2 at situu sangat oke n sangat sporting gila.. tapi ade jugak lahh yang garang.. yang paling bestnyer, pengarah kiteorang memang the best laa !! sangat sporting.. seriously, dia sayang sangat pelajar dia.. pernah sehari tuu kan, saya n kawan saya duduk lepak2 at pintu masuk kmp sementara tunggu abang driver pizza hut sampai.. lepas tuu, nampak pengarah tengah drive kereta dia, rasanya nak balik rumah kot.. n then di lambai2 tangan at kiteorang.. kteorang pun apa lagi ?? lambai la jugak kan .. memang kiteorang sayang sangat at pengarah kiteorang.. oke, habis citer pasal pengarah, ni citer pasal en. badrul hisham pulakk, orang panggil di encik bad , pphem at situu n paling popular di kalangan pegawai pentadbiran.. dia ni nak kata tegas, memang tegas laa jugak kan sampai ade student yang takot dengan dia, tapi dalam ketegasan dia tuu, ade jugak kelembutannya.. kalau mood dia ok, dia sangat sporting.. tp, kalau mood dia tak ok, faham2 laa kan..

6) lastly, dalam keseronokan, jangan lupe plakk ade exam.. biasanya seminggu sebelum sebelum exam, memang diorang ni akan struggle gila2 laa..yang tak pernah pergi library , dah mula pergi library.. time tuu memeng library full gilaa.. yelaa, ni kan tuk masa depan diorang jugak kan?? seta0n jer pun at situu, pastuu daa nk amik ijazah.. hmm, k laa.. tuu je lar coretan saya.. kalau ade pape ley email soalan korang at amirasyahirah54@yahoo.com . insyaallah saya akan jawab.. oke lah, di sini saya nak tinggalkan video untuk tontonan korang



 

11 ulasan:

  1. hi, blogwalking here!

    http://kedaiciknab.blogspot.com/2014/02/set-menyusu-shaklee-terhangat-di-pasaran.html

    BalasPadam
  2. salam kak, em sy nk tnye..1 bilik ade bpe org? :)

    BalasPadam
  3. Asalammualaikum kak klu kt matrikulasi kehidupan die mcm kt u ke atau laen

    BalasPadam
  4. Pembelajaran subjek agama kt sana cam mana?ada bacaan surah2 atau hafazan?

    BalasPadam
  5. trima kasih sbb share..ermm..xsabar nx g sane... :)

    BalasPadam
  6. terima kasih ats pengalaman akak :) bersemangat sikit saya nak pergi hehe. Akak dkt sana kena bwk strika dan pemanas air tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bg yg nak tahu lanjut pasal KMP, boleh lawati group rasmi facebook alumni matrik perlis..kat situ ramai senior2 boleh tlg jwb
      https://www.facebook.com/groups/alumnikmp/

      Padam
  7. Esok pergi hantar adik kat sini

    http://www.tubepanas.blogspot.com

    BalasPadam
  8. Sorry guys dah lama xaktif dkat blog nihh. Btw visit my new blog myaschaieyra.blogspot.com sy aktif dkt situ.

    BalasPadam
  9. http://myaschaieyra.blogspot.com/2013/09/jom-kenali-kolej-matrikulasi-perlis.html?m=1

    BalasPadam